English Department

 
EB.JPG

Prof. Dr.  Elisabeth  Bronfen
Ord. Professorin für englische und amerikanische Literatur
Telephone: 044 63 43 685
bronfen@es.uzh.ch
Website

Portrait

Elisabeth Bronfen is Professor of English and American Studies at the University of Zurich and, since 2007, Global Distinguished Professor at New York University. She did her PhD at the University of Munich, on literary space in the work of Dorothy M. Richardson’s novel Pilgrimage, as well as her habilitation, five years later, on representations of femininity and death. A specialist in the 19th and 20th century literature she has also written articles in the area of gender studies, psychoanalysis, film, cultural theory and visual culture. Current research projects: Mad Men and the American Cultural Imaginary, Seriality and 21st century DVD-novels, the gender of political sovereignty and a monograph on Shakespeare's theater. For a detailed list of current research projects, please visit: http://www.research-projects.uzh.ch/a353.htm

Office hours fall semester (please write an e-mail to my assistant Hannah Schoch in order to sign up (hannah.schoch@es.uzh.ch)):

Wednesdays 15:00 -16:00 (starting October 14, 2015)

The lecture plans for the fall semester 15 are now available here.  


BIBLIOGRAPHY 

(for a detailed list of publications, please visit http://www.bronfen.info/bibliography )

BOOKS

Night Passages: Philosophy, Literature, and Film. Columbia University Press, 2013. 

Hollywoods Kriege. Geschichte einer Heimsuchung. S. Fischer Verlag, 2013. 

Specters of War: Hollywood's Engagement with Military Conflict. Rutgers University Press, 2012 

Crossmappings. Essays zur visuellen Kultur. Zürich: Scheidegger und Spiess, 2009.

Stanley Cavell. Zur Einführung. Hamburg: Junius Verlag, 2009. 

Tiefer als der Tag gedacht. Eine Kulturgeschichte der Nacht. München: Hanser, 2008. 

Nur über ihre Leiche. Tod, Weiblichkeit und Ästhetik. Neuauflage mit Vorwort zur Neuauflage. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2004. 

Home in Hollywood. The Imaginary Geography of Cinema. New York: Columbia University Press, 2004. 

Liebestod und Femme fatale. Der Austausch sozialer Energien zwischen Oper, Literatur und Film. Frankfurt a. Main: Suhrkamp, 2004. 

Die Diva. Geschichte einer Bewunderung. Zusammen mit Barbara Straumann. München: Schirmer Mosel, 2002. 

Dorothy Richardson’s Art of Memory. Space, Identity, Text. Manchester University Press, 1999. 

Heimweh. Illusionsspiel in Hollywood. Berlin: Volk und Welt, 1999. 

Sylvia Plath. Für die Reihe Writers and their Work. London: Northcote Press/ British Council, 1998 [dt. Ausgabe Sylvia Plath, Frankfurter Verlagsanstalt Frankfurt, 1998]. 

The Knotted Subject. Hysteria and its Discontents. Princeton University Press, 1998 [dt. Ausgabe Das Verknotete Subjekt. Das Unbehagen in der Hysterie, Verlag Volk und Welt Berlin, 1998]. 

Over Her Dead Body. Death, Femininity and the Aesthetic. Manchester University Press/ Routledge Inc, 1992 [dt. Ausgabe Nur über ihre Leiche. Tod, Weiblichkeit und Ästhetik, Kunstmann Verlag, München, 1993; dtv, München, 1997]. 

Der literarische Raum. Eine Untersuchung am Beispiel von Dorothy M. Richardsons Romanzyklus “Pilgrimage”. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1986.

EDITIONS (selection)

Gothic Renaissance: A Reassessment. Herausgeberin zusammen mit Beate Neumeier. Manchester: Manchester UP, 2014.  

Francesca Woodman. Werke aus der Sammlung Verbund. (2014) Herausgegeberin zusammen mit Gabriele Schor. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2014. 

Kleopatra. Die Ewige Diva. Herausgeberin, zusammen mit Agnieszka Lulinska, des Ausstellungskatalogs, an der Kunst- und Ausstellungshalle der BRD in Bonn). München: Hirmer, 2013. 

Classical Hollywood. Herausgeberin und Autorin des Vorworts und einiger Beiträge. Stuttgart: Reclam, 2013.  

Ambrose Bierce: Geschichten aus dem Bürgerkrieg. Mit einem Vorwort von Elisabeth Bronfen. Elster Verlag, 2009. 

Narziss und Eros. Bild oder Text. Herausgabe einer Aufsatzsammlung mit Eckart Goebel. Berlin: Wallstein Verlag, 2009.  

Feminist Consequences. Theory for the New Century. Herausgabe einer Aufsatzsammlung mit Misha Kavka. Enthält auch den eigenständigen Aufsatz “Redressing Grievances”. New York: Columbia University Press, 2001.

ARTICLES (selection)

"War Literature into War Film: The Aesthetics of Violence and the Violence of Aesthetics". Handbook of Intermediality. Gabriele Rippl (ed). Berlin, Boston: de Gruyter, 2015: 287-305.

"Gothic Wars - Media's Lust: On the Cultural Afterlife of the War Dead". Monstrous Media / Spectral Subjects. Imaging Gothic from the Nineteenth Century to the Present. Eds. Fred Botting, Catherine Spooner. Manchester: Manchester UP, 2015.

"Screening and Disclosing Fantasy: Rear Projection in Hitchcock". Screen 56.1 (2015):1-24. online

"Cleopatra's Venus". Venus as Muse. From Lucretius to Michel Serres. Eds. Hanjo Berressem et al. Leiden, Boston: Brill Rodopi, 2015.

"Queen Margaret's Haunting Revenge: The Gothic Legacy of Shakespeare's Wars of the Roses". Gothic Renaissance. A Reassessment. Eds. Elisabeth Bronfen, Beate Neumeier. Manchester: Manchester UP, 2014: 75-91. 

"Hollywood's Wagner. Die Rückkehr zum/des Gewöhnlichen". Richard Wagner und das Kino der Dekadenz. Ed. Jahn Dremel, Kristina Jaspers, Steffen Vogt. Berlin: Verlag Turia + Kant, 2014: 44-75. 

"Hollywood's Wagner. The Return to/of the Ordinary." Jenseits von Bayreuth. Richard Wagner Heute. Hgs. Stefan Börnchen, Georg Mein, Elisabeth Strowick. Paderborn: Wilhelm Fink, 2014:239-262.   

"Hollywood und der Erste Weltkrieg. Eine Frage der Imaginären Annäherung." Der Held im Schützengraben. Führer, Massen und Medientechnik im Ersten Weltkrieg. Eds. Karl Wagner, Stephan Baumgartner, Michael Gamper. Zürich: Chronos Verlag, 2014: 323-337.   

"Die Kunst des Exils". Literatur und Exil. Neue Perspektiven. Hgs. Doerte Bischoff, Susanne Komfort-Hein. Berlin: De Gruyter, 2013:381-395. 

"Hollywoods Kriegsbilder. Historisches Wissen anderer Art". Präsenz und Implizites Wissen. Zur Interdependenz zweier Schlüsselbegriffe der Kultur- und Sozialwissenschaften. Hgs. Christoph Ernst, Heike Paul. Berlin: Transcritp, 2013:35-48.  

"Hollywoods Kriegsgerichtsdramen". Mobilisierung der Sinne. Der Hollywood-Kriegsfilm zwischen Genre und Historie. Hg. Hermann Kappelhoff et al. Berlin: Vorwerk, 2013:88-121. 

"Angst im Film". Angst. Ein Interdisziplinäres Handbuch. Hg. Lars Koch. Stuttgart: Metzler, 2013:251-264. 

"Monumental Cleopatra. Hollywood's Epic Film as Historical Re-Imagination". Anglia. Journal of English Philology. 131. 2-3. 2013:218-235. 

"Pathosformeln des Krieges und ihr Nachleben in Hollywood". Nachleben und Rekonstruktion. Vergangenheit im Bild. Hgs. Peter Greimer, Michael Hagner. München: Fink Verlag, 2012:231-249.

"Männliche Sammelwut, weibliche Neugierde: Blaubart's Wunde(r)kammer". Fabula. Journal of Folktale Studies. Vol. 53. 3/4. 2012:194-204. 

"Cleopatra's Venus". Ancient Worlds in Film and Television. Gender and Politics. Hgs. Almut-Barbara Renger, Jon Solomon. Leiden/Boston: Brill, 2012:137-150.  

"Der Geodät des Bürgerkriegs".  Vorwort zu 'Geschichten aus dem Bürgerkrieg' von Ambrose Bierce. Zürich: Elster Verlag, 2011:7-21. 

"The Day after Battle. Much Ado About Nothing and the Continuation of War with other Means". Poetica. Zeitschrift für Sprach- und Literaturwissenschaft. 43 Heft 1-2. 2011:63-80. 

"Hitler goes Pop: Totalitarianism, Avant-garde Aesthetics and Hollywood Entertainment". The Visual Culture of Modernism. Spell 26. Hgs. Deborah L. Madsen, Mario Klarer. Tübingen: Günther Narr Verlag, 2011:85-106. 

"Man wird weder als Frau noch als Jude geboren. Was wir von Lubitsch über den Kaufmann von Venedig lernen können". Shylock nach dem Holocaust. Zur Geschichte einer deutschen Erinnerungsfigur. Hg. Zeno ackermann, Sabine Schülting. Berlin, New York: De Gruyter, 2011:201-218. 

"Pipipilotti's Body Camera". Pipilotti Rist: Eyball Massage. Hg. Stephanie Rosental. London: Hayward Publishing, 2011:116-123. 

"The Female Side of Crime: Film Noir's Femme Fatale and the Dark Side of Modernity". Crime Culture, Figuring Criminality in Fiction and Film. Hg. Bran Nicol et al. London: Continuum, 2011: 71-78.  

"Interrogating Light". Interfacing Science, Literature, and the Humanities / Acume 2 Vol 2. Hgs. Elena Agazzi, Enrico Giannetto, Franco Giudice. Göttingen: V&R Press, 2010:167-182.  

"Pop Nacht. Andersens Spaziergang in einer Sylvesternacht (1829)". Hans Christian Andersen und die Heterogenität der Moderne. Basel/Tübingen: A. Francke Verlag 2009, 117-131.   

"Nocturnal Battle Between Good and Evil: A Cross-Mapping of Macbeth and The Night of the Hunter". Representations of Evil in Fiction and Film. Jochen Achilles and Ina Bergmann (Hgs). Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2009:197-212.  

"Der versehrte Körper des Soldaten im Hollywood-Kriegskino: Schlachtenszenen in Saving Private Ryan und Flags of our Fathers". Körper. Konstruktionen. Joachim Küchenhoff und Joachim Pfeiffer (Hg). Freiburger literaturpsychologische Gespräche Band 28. (2009); 109-118.  

"The Enigma of Homecoming: Secret Beyond the Door – Film Noir's Celebration of Domestic Violence". Bluebeard's Legacy. Death and Secrets from Bartok to Hitchcock. London/ New York: I. B. Tauris, 2009:133-174. 

"Ripley's European Dream". Es gibt kein größeres Verbrechen als die Unschuld: Zu den Kriminalromanen von Glauser, Dürrenmatt, Highsmith und Schneider. Peter Gasser, Elio Pellin und Ulrich Weber (Hsg). Zürich: Chronos, 2009:103-120.  

"Night and the Uncanny". Uncanny Modernity. Cultural Theories, Modern Anxieties. Jo Collins and John Jervis (Hg.). Houndmills: Palgrave Macmillan 2008; 51-67.


Team