Hans Osterwalder

Hans Osterwalder, Prof. Dr.

Privatdozent für Englische Literatur

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hans_osterwalder@hotmail.com

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CURRICULUM VITAE


Educated in Great Britain and Switzerland (University of Zürich; Royal Holloway College, University of London; University of Aberdeen)

PhD from the University of Zürich Seminars and lectures at universities in 10 different countries (Great Britain, Switzerland, Spain, Poland, Albania, Bulgaria, Ukraine, Venezuela, Dominican Republic, Brazil)

Current positions:
Titular professor for English literature at the University of Zurich
Lecturer for literature and linguistics at the Pedagogic University of Northwestern

PUBLICATIONS

Books:

(1) T.S. Eliot: Between Metaphor and Metonymy. A Study of His Essays and Plays in Terms of Roman Jakobson's Typology. Schweizer Anglistische Arbeiten, 96. Bern: Francke, 1978.

(2) British Poetry Between the Movement and Modernism: Anthony Thwaite and Philip Larkin. Anglistische Forschungen; H. 206. Heidelberg: Carl Winter, 1991.


Articles:

(1) "Die Unvereinbarkeit von Tradition und Moderne: Notizen zu T.S. Eliots dramatischem Werk". Neue Zürcher Zeitung (Literaturbeilage), 31.3./1.4. (1979): 69.

(2) "Die Banalität des Alltäglichen: Philip Larkins Lyrik". NZZ 30.4./1.5 (1983): 67-68.

(3) "Die Auseinandersetzung mit der Vergangenheit: Anthony Thwaite's dichterisches Werk". NZZ, 1./2. 10. (1983): 68.

(4) "Die Sehnsucht nach zeitlosem Sinn: Peter Shaffers dramatisches Werk". NZZ, 29./30. (1983): 67-68.

(5) "Metonymic Ways of Sympathizing with the Underdog: Philip Larkin's 'Mr Bleaney' and Anthony Thwaite's 'Mr. Cooper'". English Studies, 65:5 (1984): 426-33.

(6) "Der Dichter als Archeologe der Sprache: Seamus Heaneys Lyrik". NZZ, 8./9.6. (1985): 67-68.

(7) "Väter und Söhne: Ernest Hemingways 'Nick Adams Stories'". NZZ, 10./11. (1990): 70.

(8) "Poet and Persona in 'My Last Duchess'". Real, 8 (1992): 183-193.

(9) "'Wanking at ten past three': Larkin's posthumous love poetry." Etudes britanniques contemporains. Numéro spécial "Philip Larkin". Janvier 1994: 53-69.

(10) "Repetition and Parallelism in Tony Harrison's Poetry". SPELL 7: Repetition. Ed. Andreas Fischer. Tübingen: Gunter Narr, 1994. 8-18.

(11) "The Little Englander's Myth-kitty: the Cyclic Concept of Time in Philip Larkin's Poetry." Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 42:2 (1994): 139-47.

(12) " 'Nor ever chaste, except You ravish me': The Love Imagery in John Donne's Secular and Religious Poems". Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 20.1 (1995): 199-210.

(13) "Zwischen epischem und totalem Theater: Peter Shaffer's Suche nach dem Numinosen". Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 43.3 (1995): 234-43.

(14) "'The Mythical Method': Seamus Heaney's Stance towards Modernism". Anglistentag 1994 Graz: Proceedings. Tübingen: Niemeyer 1995. 87-96.

(15) "Das moderne Drama im Fremdsprachenunterricht ". Fremdsprachen und Hochschule 45 (1995): 66-80.

(16) Illuminating Students: Introducing Epiphany in Sekundarstufe II". Praxis des Neusprachlichen Unterrichts 2 (1996): 52-59.

(17) "Patriarchy versus Matriarchy: Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf and Arthur Miller's After the Fall". SPELL 9. Ed. Werner Senn. Tübingen: Narr, 1996. 109-116.

(18) "From the Peatbog to the Golden Bough: Seamus Heaney's Poetic Development." Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 44.4 (1996):289-300.

(19) "The Battle of the Sexes in the Classroom: Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf and Arthur Miller's After the Fall". Literatur in Wissenschaft und Unterricht 29.4 (1996):293-303.

(20) "Die Familie im Drama der neunziger Jahre: Arthur Miller's The Last Yankee und Harold Pinters Moonlight". Praxis des Neusprachlichen Unterrichts 44.1. (1997): 19-25.

(21) "Poetry in the Foreign-Language Classroom: A Multimedia Approach". Literturdidaktik - konkret. Anglistik und Englischunterricht. Ed. Günther Jarfe. Heidelberg: Winter, 1997. 51-60.

(22) "Frauenrollen in Vergangenheit und Gegenwart: Caryl Churchills Top Girls“. Praxis des Neusprachlichen Unterrichts 44:4 (1997): 377-82.

(23) "The Family at the Crossroads: Arthur Miller's The Last Yankee and Harold Pinter's Moonlight." Anglistentag Dresden 1996: Proceedings. Ed. Uwe Böker and Hans Sauer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 1997. 245-50.

(24) "An Equable Achievement: Seamus Heaney's The Spirit Level." Irish Studies Review No.20, Autumn 1997: 30-35.

(25) "Poetry in the EFL-Classroom?" Literatur in Wissenschaft und Unterricht 31:2 (1998): 197-204.

(26) "Madness in the Family in Realistic and Absurd Guise: Miller's The Last Yankee and Pinter's Moonlight. Studia Anglica Posniensia. 34 (1999): 319-31.

(27) "Polymorphous Sexuality Versus the Family: Forms of Living Together in Caryl Churchill's Plays" Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 51/1 (2001): 29-43.

(28) “From Pop to Poetry: Introducing Poetry through the Backdoor of Pop Lyrics” English in Use 53/1 (2001):23-48.

(29) “Them and [uz]: Introducing Sixth Form Students to Poetry and Cultural Studies with the Work of Tony Harrison” English in Use 53/3 (2002): 217-228.

(30) „ ‚Moderne Sprachen’ als Schulfach“ Praxis des Fremdsprachlichen Unterrichts 49/4 (2002):339-348
(30) “Dreamscapes: Harold Pinter's The Room and Franz Kafka's 'Auf der Galerie'" Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik, 52.1( 2004): 53-62.

(31) “ ‘Eros/Thanatos a pair’: the Dialectic of Life and Death in Tony Harrison’s Laureate’s Block”. Critical Survey 17/4 (2005): 85-99.

(32) “The Divided Self’s Struggle for Identity in a Diglossic Culture: Heaney, Harrison, Frisch and Dürrenmatt”. English Studies 89/6 (2008): 696-715.

(33) “Bildungsstandards für das Abitur – Rezept gegen den Föderalismus?” Praxis 02/12 (2012): 5-8.

REVIEWS:

Jörg Roche, Interkulturelle Sprachdidaktik. (Tübingen: Narr, 2001) in Praxis des Fremdsprachlichen Unterrichts 50/3 (2003): 328-29.