Publications

Monographs

Terrains of Consciousness: Multilogical Perspectives on Globalization. Zeno Ackermann, Isabel Karremann, Simi Malhotra, Nishat Zaidi. Würzburg: Würzburg University Press, 2021.

The Drama of Memory in Shakespeare’s History Plays. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. (Read more

Männlichkeit und Körper: Inszenierungen eines geschlechtsspezifischen Unbehagens im englischen Roman des 18. und frühen 19. Jahrhunderts. Königstein/Taunus: Ulrike Helmer Verlag, 2007. (Read more)

Edited Collections

Shakespeare/Space. Ed. by Isabel Karremann. Shakespeare Intersections Series. London: Bloomsbury (forthcoming 2023).

Memory and Affect in Shakespeare’s England. Ed. by Jonathan Baldo and Isabel Karremann. Cambridge: Cambridge University Press (forthcoming 2022).

Die Gleichheit der Geschlechter: Eine Literaturgeschichte der Aufklärung. Gesammelte Aufsätze von Ina Schabert. Hg. von Isabel Karremann. Feministische Aufklärung in Europa Bd. 1. Stuttgart: Metzler (2021). (Read more)

Forms of Faith: Literary Form and Religious Conflict in Shakespeare’s England. Ed. Jonathan Baldo and Isabel Karremann. Manchester: Manchester University Press, 2017. (Read more)

Shakespeare in Cold War Europe: Conflict, Commemoration, Celebration. Ed. Erica Sheen and Isabel Karremann. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016. (Read more)

Forgetting Faith? Negotiating Confessional Conflict in Early Modern Europe. Mit Cornel Zwierlein und Inga Mai Groote. Berlin: De Gruyter, 2012. (Read more)

Mediating Identities in Eighteenth-Century England: Public Negotiations, Literary Discourses, Topographies. Ed. by Isabel Karremann and Anja Müller. Aldershot: Ashgate, 2011. (Read more)

Journals

Shakespeare-JahrbuchGeneral editor since 2021. (Read more)

Feministische Aufklärung in Europa / The Feminist Enlightenment across Europe. Hg. von Isabel Karremann und Gideon Stiening. Sondernummer Aufklärung: Interdisziplinäres Jahrbuch zur Erforschung des 18. Jahrhunderts und seiner Wirkungsgeschichte, Bd. 32 (2020). (Read more)

Book series

Die Feministische Aufklärung in Europa | The Feminist Enlightenment across Europe | Les Lumières européennes au fémininGeneral editors Isabel Karremann and Gideon Stiening. Stuttgart : Metzler. (Read more)

Articles and Book Chapters

  1. "Artless Deaths in Hamlet: The play as danse macabre". In The Shakespearean Death Arts, ed. by William Engel and Grant Williams. New York: Routledge (forthcoming 2021).
  2. Introduction: New Terrains of Consciousness in a Globalized World" (with Zeno Ackermann). In Terrains of Consciousness: Multilogical Perspectives on Globalization. Zeno Ackermann, Isabel Karremann, Simi Malhotra, Nishat Zaidi. Würzburg: Würzburg University Press, 2021.
  3. "From Insular Territory to Global Terrains of Consciousness: The Case of Robinson Crusoe and The Farther Adventures". In Terrains of Consciousness: Multilogical Perspectives on Globalization. Zeno Ackermann, Isabel Karremann, Simi Malhotra, Nishat Zaidi. Würzburg: Würzburg University Press, 2021.
  4. "Einführung: Die Gleichheit der Geschlechter". In Die Gleichheit der Geschlechter: Eine Literaturgeschichte der Aufklärung. Gesammelte Aufsätze von Ina Schabert. Hg. von Isabel Karremann. Feministische Aufklärung in Europa Bd. 1. Stuttgart: Metzler (2021), v-xix.
  5. "Aufklärungsfeminismus heute. Respons zu Michael Hampes Die Dritte Aufklärung (2019) ". Aufklärung, Bd. 33 (2021).
  6. "Feministische Aufklärung in Europe: Skizze eines Forschungsprogramms" (mit Gideon Stiening). Aufklärung 32 (2020), 5-15.
  7. "Die Crusoe-Trilogie als Utopie der Einsamkeit". In Kulturen der Einsamkeit. Hg. von Ina Bergmann und Dorothea Klein. Würzburg: Königshausen und Neumann (2020), 195-210.
  8. The Inheritance of Loss: Post-Reformation Memory Culture and the Limits of Antiquarian Discourse". In Remembering the Reformation, ed. by Brian Cummings, Ceri Law, Bronwyn Wallace, and Alexandra Walsham. New York: Routlegde (2020), 41-58.
  9. "Geschlechterdifferenz". Der Neue Pauly: Lexikon zur Antikenrezeption in Aufklärung und Klassizismus. Supplemente 13: Das 18. Jahrhundert. Hg. von Joachim Jacob und Johannes Süßmann. Stuttgart: Metzler, 2018.
  10. "Post-reformation memory culture: Ritual forgetting in Anthony and Cleopatra", Shakespeare-Jahrbuch 154 (2018).
  11. "The Rhetoric of Amnesia in King Lear", South-Atlantic Review 83:4 (2018), Special Issue "Memory and Forgetting in Early Modern Europe", eds George Core and William Engel. 102-118.
  12. "Die Kunst des Lesens: Laurence Sternes Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman." Die Kunst des Erzählens, hrsg. von Michael Erler und Dorothea Klein. Würzburg Königshausen und Neumann, 2017. 147-164.
  13. "Introduction: A World of Difference. Religion, literary form, and the negotiation of conflict in early modern England." Forms of Faith: Literary Forms and Religious Conflict in Shakespeare's England, ed. by Jonathan Baldo and Isabel Karremann. Manchester: Manchester University Press, 1-17.
  14. "Edmund Spenser’s The Ruines of Time as a Protestant Poetics of Mourning and Commemoration". Forms of Faith: Literary Form and Religious Conflict in Shakespeare’s England. Ed. by Jonathan Baldo and Isabel Karremann. Manchester: Manchester University Press, 2017. 90-109.
  15. "The Cultural Poetics of the Quatercentenary in Germany". Cold War Shakespeare: Commemoration, Celebration, Conflict. Palgrave Pivot Series. Ed. by Erica Sheen and Isabel Karremann. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016. 37-50.
  16. "Moderne mit und ohne Tiere: The Farther Adventures of Robinson Crusoe (1719)". In: Robinsons Tiere, Hg. Roland Borgards. Freiburg: Rombach, 2015. 89-113.
  17. "Human/Animal Relations in Romantic Poetry: The Creaturely Poetics of Christoper Smart and John Clare". European Journal of English Studies 19:1, 2015. (Special Issue The Creaturely, ed. Virginia Richter, Greta Olson, Pieter Vermeulen.) 94-110.
  18. "Venedig: Ambiguität der Republik". Handbuch Literatur & Raum, hg. von Jörg Dünne und Andreas Mahler. Berlin: De Gruyter, 2015. 379-387.
  19. "Nostalgic Spectacle and the Politics of Memory in Henry VIII". Shakespeare Survey 67, 2014: 180-190.
  20. "Schulden machen Theater: Produktive Geldkrisen bei Shakespeare". Shakespeare-Jahrbuch 150, 2014: 17-41.
  21. "Animals and the Question of Literature". Social Alternatives 32:4, 2014: 21-27.
  22. "Aboard the Raging Queen: Eighteenth-Century Pirates as Queer Icons on the Contemporary Screen". The New Eighteenth Century: Re-Presenting Restoration, Enlightenment and Romanticism in Contemporary Literature and FilmIn Honour of Hans-Peter Wagner . Eds. Anja Müller, Achim Hescher, and Anke Uebel Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2014. 139-154.
  23. "A Passion for the Past: The Politics of Nostalgia on the Jacobean Stage." In Passions and Subjectivity in Early Modern Culture, hg. von Brian Cummings und Freya Sierhuis. Aldershot: Ashgate, 2013. 149-164.
  24. "Das ethische Potential des Vergessens – Eine Annäherung". In Potentiale des Vergessens, hg. von André Blum, Theresa Georgen, Wolfgang Knapp, Veronica Sellier. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012. 93-115.
  25. "The Art of Oblivion: Semiotics – Pragmatics – Hermeneutics". In Die Soziokulturelle (De-) Konstruktion des Vergessens: Bruch und Kontinuität in den Gedächtnisrahmen um 1945 und 1989, hg. von Nicoletta Diasio und Klaus Wieland. Bielefeld: Aisthesis, 2012. 49-63.
  26. "Introduction". Mit Cornel Zwierlein und Inga Mai Groote. In Forgetting Faith: Negotiating Confesional Conflict in Early Modern Europe. Hgs. ibid. Berlin: De Gruyter, 2012. 1-40.
  27. "Deafness as conditio humana in Eighteenth-Century Writings: The Case of Duncan Campbell". In Taste and the Senses in the Eighteenth-Century, ed. by Hans-Peter Wagner and Frédéric Ogée. Trier: WVT, 2011. 207-220.
  28. "The Displeasures of the Imagination: Gender, Distaste, and Paranoia in Tobias Smollett's Humphry Clinker". In Taste and the Senses in the Eighteenth-Century, ed. by Hans-Peter Wagner and Frédéric Ogée. Trier: WVT, 2011. 361-380.
  29. "Augustan Manliness and its Anxieties: Shaftesbury and Swift". In Constructions of Masculinity in British Literature from the Middle Ages to the Present, ed. by Stafan Horlacher. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011. 109-127.
  30. "Introduction: Mediating Identities in Eighteenth-Century England". In Mediating Identities in Eighteenth-Century England, ed. by Isabel Karremann and Anja Müller. Aldershot: Ashgate, 2011. 1-16.
  31. "Found and Lost in Mediation: Manly Identity in Defoe's A Journal of the Plague Year". In Mediating Identities in Eighteenth-Century England, ed. by Isabel Karremann and Anja Müller. Aldershot: Ashgate, 2011. 31-44.
  32. "’Memory by litterature?’ The mnemonic anxieties of medieval and early modern historiography". Mitteilungen des SFB 573 2/2011, 17-25.
  33. "Media Pluralization and Censorship in the Early Seventeenth Century: The Case of Thomas Middleton’s A Game at Chess". In Proceedings of the Anglistentag 2010, ed. by Joachim Frenk and Lena Steveker. Trier: WVT, 2011. 343-352.
  34. "'Drinking of the wyne of forgetfulnesse': The Blessings of Oblivion and the Early Modern Stage". Shakespearean Criticism 136, 2011: 122-128.
  35. "The Sea Will Make a Man of Him? A Genealogy of the Queer Pirate in the Popular Imagination from the Eighteenth into the Twenty-First Century", gender forum 32 (2011): http://www.genderforum.org/issues/historical-masculinities-as-an-intersectional-problem/the-sea-will-make-a-man-of-him/. no pagination.
  36. "Rites of Oblivion in Shakespearian History Plays". Shakespeare Survey 63, 2010: 24-36.
  37. "Macht-Körper-Sinn? Körper als Schnittstelle zwischen kultureller Einschreibung und verstörendem Eigensinn" (mit Carolin Roder). In Disturbing Bodies, ed. by Sylvia Mieszkowski and Christine Vogt-Williams. Berlin: trafo, 2008. 121-164.
  38. "'Drinking of the wyne of forgetfulnesse': The Blessings of Oblivion and the Early Modern Stage", Wissenschaftliches Seminar Online 6, 2008: 29-39 http://shakespeare-gesellschaft.de/publikationen/seminar/ausgabe2008/karremann.html
  39. "Meaning by Critics: Klassikerverehrung als Ausschlußpolitik" (mit Carolin Roder). Shakespeare-Jahrbuch 141, 2005: 119-132.
  40. "Männlichkeitsforschung und Literatur(wissenschaft) in Deutschland". Jahrbuch für Finnisch-Deutsche Literaturbeziehungen 36, 2004: 33-46.
  41. "'I’d Rather be a Cyborg than a Goddess': Reading the Cyborg Poetics of Eavan Boland’s In Her Own Image".Nordic Irish Studies 3:1, 2004: 113-126.
  42. "'One and One is Two, Three is Potency: the Dynamics of the Erotic Triangle in Othello". In: 'Nothing but papers, my lord': Studies in Early Modern English language and literature, ed. by Jorge L. Bueno Alonso et al. Vigo: Servicio de Publicatións da Universidade de Vigo, 2003. 111-121.

Reviews

  1. The Routledge Handbook of Shakespeare and Memory. Ed. by Andrew Hiscock and Lina Perkins Wilder. New York: Routledge, 2018. In: MLR 114:3 (2019).
  2. Peter Wagner, An Introduction to British and Irish Fiction. Trier: WVT, 2014. In: Anglia 134:4 (2016), 711-715.
  3. Roland Weidle, Englische Literatur der Frühen Neuzeit. Eine Einführung. Grundlagen der Anglistik und Amerikanistik, Band 37. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2013. In: AAA – Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik40 (2015), 1-2.
  4. April London, The Cambridge Introduction to the Eighteenth Century Novel. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. In: Anglia 132:2 (2013), 611-615.
  5. Jonathan Baldo, Memory in Shakespeare's Histories: Stages of Forgetting. New York: Routledge, 2012. In: Anglia 131:4 (2013), 667-671.
  6. Martin Middeke and Christina Wald, The Literature of Melancholia: Early Modern to Postmodern. Basingstoke/New York: Palgrave, 2011. In: Anglia 130:4 (2012), 592–597.
  7. Norbert Lennarz, "My Unwash’t Muse": Die (De-)Konstruktion der Erotik in der englischen Literatur des 17. Jahrhunderts. In: Anglia 128 (2010), 513-518.
  8. Warren Chernaik, The Cambridge Introduction to Shakespeare's History Plays (2007); Ton Hoenselaars, ed., Shakespeare's History Plays (2007); Dermot Cavanagh et al., eds., Shakespeare's Histories and Counter-Histories(2006); Paulina Kewes, ed., The Uses of History in Early Modern England (2006). In: Shakespeare-Jahrbuch 145 (2009), 246-249.
  9. The Handbook of Lesbian and Gay Studies, eds. Diane Richardson and Steven Seidman (Sage, 2003). In: Rac(e)ing Questions II, gender forum 10 (2004): http://www.genderforum.uni-koeln.de/
  10. Sylvia von Arx, Sabine Gisin, Ita Grosz-Ganzoni, Monika Leuzinger, Andreas Sidler eds., Koordinaten der Männlichkeit: Orientierungsversuche. Tübingen: edition diskord, 2003. In: Gender Queeries, gender forum 8. (2004): http://www.genderforum.org/fileadmin/archiv/genderforum/queer/queer.html
  11. David Halperin, How to Do the History of Homosexuality. Chicago: U of Chicago Press, 2002. In: Anybody’s Concerns II: Gender and the Body, gender forum 7 (2004). http://www.genderforum.org/fileadmin/archiv/genderforum/anybody2/anybody2.html
  12. Gabriele Griffin, Who's Who in Gay and Lesbian Writing. London/ New York: Routledge, 2002.. In: Anybody’s Concerns I: Gender and the Body, gender forum 6 (2003): http://www.genderforum.org/fileadmin/archiv/genderforum/anybody/anybody.html
  13. Stephen Whitehead, Men and Masculinities: Key Themes and New Directions. Cambridge: Polity, 2002. Erschienen in H(a)unted Heroines, gender forum 4 (2003): http://www.genderforum.org/fileadmin/archiv/genderforum/haunted/haunted.htm
  14. Michael Neill, Putting History to the Question: Power, Politics, and Society in English Renaissance Drama. New York: Columbia UP, 2001. In ZAA 2003:3 (2003), 319-321.